• Login
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Beste leerkracht, therapeut en coach

Er zijn nog nooit zo veel kinderen geweest die niet meer passen in de klassieke systemen. Ze zijn uit balans, onder- of overprikkeld omdat we geen gepaste antwoorden hebben op hun noden.

In mijn praktijk merk ik dat veel kinderen en ouders, leerkrachten, therapeuten en coaches met bijzondere vragen komen en ik hen antwoorden kan geven op basis van mijn kennis van prikkelverwerking.

Op vraag van een collega ergotherapeut maakte ik reeds een cursus voor therapeuten over prikkelverwerking. Vanuit de vraag van een coach en yogadocente die ook opleiding geeft aan leerkrachten en coaches besloot ik om ook te antwoorden op haar vraag met deze online cursus. Ondertussen volgden ook enkele ergotherapeuten en een kinesitherapeut deze cursus met succes. Vandaar dat deze cursus zich nu ook tot therapeuten richt.

 

Wat is het? Bredere visie.

Bezield traject waarin coaches/leerkrachten/therapeuten gedurende 6 maanden begeleid worden om meer inzicht te krijgen in over- en onderprikkeling vanuit de meer dan 8 zintuigen bij kinderen.

Ik weet dat het soms niet zo eenvoudig kan zijn om bij ‘moeilijk’ gedrag zelf innerlijk rustig te blijven en met de chaos is in je hoofd om te gaan omdat je geen instant oplossing weet, je zelf overprikkelt raakt, de moed verliest…

Meer inzicht in het onderliggende proces bij moeilijk gedrag kan hierbij helpen. Dit proces is de sensorische informatieverwerking, ook wel zintuiglijke prikkelverwerking of sensorische integratie genoemd. Vandaag de dag wordt dit proces nog weinig bekeken bij kinderen als het niet loopt zoals gewenst of verwacht.

Zintuiglijke prikkelverwerking vindt constant plaats in onze hersenen. Ons brein moet alle sensaties die we via onze zintuiglijke systemen (zien, horen, ruiken, proeven, voelen, bewegingsprikkels en intuïtie) binnen krijgen sorteren en verbinden.

Onze hersenen moeten beslissen aan welke prikkels ze aandacht gaan schenken en welke sensaties ze gaan negeren. Stel je voor hoe het zou zijn als je je constant bewust zou zijn van hoe je onderbroek aanvoelde op je huid of het lichte, constante geluid van de lichten boven je hoofd…  Dit zijn prikkels waar onze hersenen aan moeten wennen zodat we ze niet meer bewust waarnemen. De geluiden van degene die tegen je spreekt daarentegen zijn belangrijk om door te laten en wel bewust waar te nemen zodat we er op kunnen reageren.

Door inzicht in de theorie rond prikkelverwerking en er dieper op in te gaan wordt het veel gemakkelijker om aansluiting te vinden bij anderen, oplossingen te vinden voor ‘moeilijk’ gedrag en te zien welke strategie werkt en hoe je deze kan inzetten.

In dit traject zullen theorie en praktijk aan bod komen zodat je in staat zal zijn om vanuit de prikkelverwerking naar gedrag te kijken en onderliggende processen te begrijpen. Je krijgt inzicht in hoe je gepast actie  kan nemen waar ondersteuning nodig is en bovendien hoe je wat al goed loopt bij een kind kan versterken.

 

Wat ga je leren?

  • Wat is zintuiglijke prikkelverwerking?
  • Kennismaking met de meer dan 8 zintuiglijke systemen.
  • Hoe onze zintuiglijke systemen ons gedrag en leren beïnvloeden.
  • Inzicht in over- en onderprikkeling.
  • Strategieën en praktische tools om over- en onderprikkeling te beïnvloeden en meer naar balans te komen of balans te behouden.
  • Hoe bepaalde vaardigheden zich gemakkelijker ontwikkelen door te kijken vanuit de prikkelverwerking.
  • Oefeningen om vanuit innerlijke rust in interactie te gaan.
  • Hoe je dit kan toepassen in je eigen werk?

 

Voor wie is dit bedoeld?

  • Leerkrachten, therapeuten en coaches die inzicht willen in hoe bepaald gedrag kan ontstaan vanuit een kind zijn prikkelverwerking
  • Wie wil kijken naar wat goed lukt en wat een kind kan om van daaruit actie te ondernemen.
  • Als je vanuit de aangereikte theorie en toepassingen aan de slag wil gaan met de kinderen die je begeleidt.
  • Wie graag creatief ideeën verbindt over prikkelverwerking met wat je al kan en kent i.v.m het coachen en begeleiden van kinderen.
  • Als je voelt dat er meer is dan enkel het fysiek waarneembare: dus rekening wil houden met emoties en de energieën die je zelf en de kinderen die je begeleidt waarnemen.
  • Leerkrachten, therapeuten en coaches die de komende maanden wekelijks op hun eigen tempo willen bezig zijn met deze cursus.
  • Voor deelnemers die via de online meetings zich wil verbinden met anderen, vragen willen stellen, kennis en ervaring willen delen en die graag oefenen met de inhoud van de cursus.

Het maakt niet uit of:

  • Je voor het eerst kennis maakt met deze methode of je deze al langer kent.
  • Je voor een groep staat of met kinderen individueel werkt.

Waarschuwing: Deze cursus is niet bedoeld voor:

  • Leerkrachten, therapeuten en coaches die kant- en klare recepten willen.
  • Wie klaagt en anderen de schuld geeft als iets niet lukt.
  • Wie voor alles wetenschappelijk bewijs wil en ervaring uit de praktijk niet telt.
  • Degene die een standaard manier van werken wil.
  • Als je niet regelmatig/wekelijks bezig wil zijn met deze cursus vanaf de start.

 

Wat is inbegrepen?

  • Toegang tot 10 online modules gedurende 1 jaar.
  • Vanaf april 2022 kan je gedurende 6 maanden deelnemen aan een online groepssessie op de laatste woensdag van de maand, van 20u tot 22u. Hierin verbinden we ons met elkaar, worden vragen beantwoord en oefenen we delen uit de cursus.
  • Antwoorden op je vragen, nadat je een module doorlopen hebt.
  • Oefeningen voor jezelf om bv. innerlijk rustig te blijven, met de chaos is in je hoofd om te gaan omdat je geen instant oplossing weet, je zelf overprikkelt geraakt, …

 

Wat anderen over de cursus vertellen:

 

Ja, ik doe mee en klik hier.

Als je school of organisatie gewoon wil overschrijven, stuur me dan een mail (inge.ad@telenet.be).

 

Twijfel je nog of dit iets voor jou is?

Contacteer me dan en stel je vragen. Je kan ook vragen om een persoonlijk contact via telefoon of Zoom.

 

Over de instructeur

Profielfoto

Inge Adriaenssens

Ik maakte in 1993 kennis met prikkelverwerking (sensorische integratie) toen ik in Beieren werkte met volwassenen. In 1995 volgde ik een eerste cursus voor volwassen met NAH. Dit onderwerp bleef me boeien en in 2004 besloot ik om een opleiding te starten bij INSIGHT (Duitsland) rond kinderen. Ik volgde daar het hele traject met een inleidende cursus, basiscursus, vervolgcursus en refreshers. In 2007 haalde ik mijn diploma ‘sensorische integratietherapeute’. In 2018 startte ik ook met cursus volgen bij Anders Kijken naar Kinderen in Nederland en in 2020 bij Sensoryintegrationeducation in Engeland. In mijn eigen praktijk en leven deed ik heel wat ervaring op en kreeg daardoor meer inzicht in de praktische kant van de theorie. Ik vul dit graag aan met kennis die ik opdeed uit andere stromingen en eigen levenservaringen. Ondertussen deel ik mijn kennis en ervaring al vele jaren graag via cursussen, supervisies en individuele begeleidingen.

Bekijk meer cursussen van Inge Adriaenssens →

Cursusoverzicht

Info voor je start
Voor je begint… 00:00:00
Module 1: Zintuiglijke prikkelverwerking
Zintuiglijke prikkelverwerking 00:00:00
Module 2: Het lichaam komt eerst
Het lichaam komt eerst. 00:00:00
Module 3: De 8+ zintuiglijke systemen
De zintuiglijke systemen, deel 1 00:00:00
De zintuiglijke systemen, deel 2 00:00:00
De zintuiglijke systemen, in ‘t kort 00:00:00
Module 4: Modellen
Modellen 00:00:00
Module 5: Co- en zelfregulatie
Co- en zelfregulatie 00:00:00
Module 6: Voor jou als begeleider/coach
Jij als begeleider/coach 00:00:00
Module 7: op weg naar een handelingsplan en interventie
Op weg naar een handelingsplan en interventie 00:00:00
Module 8: Materiaal- en hulpmiddelen
Materiaal en hulpmiddelen 00:00:00
Module 9: sensorische strategieën
Sensorische strategieën 00:00:00
Module 10: inspiratie uit programma's
Inspiratie uit programma’s 00:00:00
Extra: Yoga en SI 00:00:00
Extra info
Boekentips 00:00:00
Websites 00:00:00
Overzicht audio’s 00:00:00

Reviews

5

5
1 beoordelingen
  • 5 Sterren1
  • 4 Sterren0
  • 3 Sterren0
  • 2 Sterren0
  • 1 Sterren0
  1. Niet langer twijfelen om deze cursus te volgen ;-)

    5

    Met plezier volgde ik de online opleiding ‘Prikkels om te groeien’ bij de eerste groep. Voor mij was het de eerste online opleiding die ik volgde en het was meteen een schot in de roos.
    De combinatie, zelf leerstof verwerken en om de 2 modules een zoom meeting en vragen stellen, werkte voor mij heel goed. De online modules kan je gedurende een jaar meerdere keren beluisteren waardoor je de leerstof tot in de diepte kan verwerken. Het toffe aan de opleiding is dat Inge je stimuleert om samen te werken met andere cursisten en om veel vragen te stellen. Geen vraag is haar teveel, Inge helpt je met plezier verder. De vele voorbeelden uit haar praktijk maken het zeer concreet en behapbaar.
    In het begin krijg je de nodige theorie maar gaandeweg wordt de opleiding veel praktischer en toepasbaar in heel veel settings. Voor ik aan deze opleiding begon stond ik er niet bij stil hoeveel prikkels we op een hele dag verwerken en dat dit goed loopt is eigenlijk een klein mirakel. Kijken naar gedrag van kinderen met een prikkelverwerkingsbril op is voor mij dan ook een echte meerwaarde.
    Tijdens de opleiding word je bovendien uitgenodigd om stil te staan bij je eigen prikkelverwerking de audiomomenten helpen je hierbij wat een leuke bonus is.
    Kortom een hele fijne opleiding waar je echt iets mee bent en die gegeven wordt door een hele fijne persoon met een schat aan ervaring in de prikkelverwerking.

top
© 2022 Praktijk voor ergotherapie - Powered by Maatos